onsdag 6 juni 2012

Arbetsmiljö och skyddsombud

Arbetsmiljölagen
I arbetsmiljölagen står det hur olika aspekter på hur en arbetsplats skall fungera, de olika aspekterna är tekniska, fysiska, sociala, arbetsorganisatoriska och arbetsinnehåll. När man pratar om arbetsmiljölagen talar man också ofta om ett skyddsombud, det är representanterna för arbetstagarna i de olika arbetsmiljöfrågorna. En fråga kan t.ex. vara Hur varmt måste det vara eller hur varmt får det vara på en arbetsplats? Därför finns skyddsombudet eller som vi nu kallar det miljöombudet som skall hjälpa oss med att vi får det vi förtjänar, så vi slipper få allergiska reaktioner etc.
Somliga företag med större byggnader behöver mer hjälp än vad skyddsombudet kan tillföra därför uppfanns huvudskyddsombudet som specificerar sig på det stora företaget och har inte koll på något annat.

Vad krävs då för att ditt företag skall bli godkänt? För i tiden så var det flera personer som fick allergiska reaktioner och astma utav mögel etc, detta gjorde självklart att många inte ens kunde arbeta på sin egen arbetsplats. Det krävs att du inte har mögel eller några ämnen som kan ge allvarliga allergiska påverkningar. Du skall hålla dig inom anvisat gradantal så att ingen blir för varm eller kall, så det finns det en massa olika andra regler och finns och som skall styras korrekt för att företaget inte skall bli stämda eller dylikt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar